Penyucian Jiwa di Tanah Suci - Tour Tambahan di Madinah

Coaster yang Kami Naiki untuk Tour Tambahan

Jemaah Andalusia diberi pilihan samada untuk menyertai tour tambahan di Madinah dengan bayaran extra yang mampu. Tour pilihan ini akan dirancang oleh mutawif di sana dan jemaah akan diberitahu tarikh dan masa keberangkatan. Antara tempat-tenpat lawatan bagi tour extra ini adalah ke Lapangan Magnet dan juga ke Gua Uhud.

Di persekitaran Lapangan Magnet -
We were so lost tiba-tiba berenti ditengah-tengah Dunia, so Amik Gambar je la.


Dilapangan magnet jemaah akan didemonstrasikan dengan keupayaan bas atau kenderaan yang dinaiki bergerak sendiri tanpa pemandu di dalamnya atas kuasa tarikan magnet, katanya. Yang pasti jalannya rata tapi yang menghairankan mengapa tarikan itu hanya ke satu arah (dan bukan ke satu arah tertentu) sedangkan tarikan magnet sepatutnya dari berbagai arah. Entah la since penerangan tour guide tak begitu komprehensive kami hanya mampu membuat kesimpulan sendiri dan meyakinkan diri itu adalah kuasa Tuhan yang Esa.

Sesi Makan Eskrim kat Lapangan Magnet - so ni la rupanya sebab drebar tu berenti bas kat sini, patut la dia hon bukan main tadi, rupanya nak panggil kawan dia sipenjual eskrim huhuhu... sedap gak eskrim dia

Tour ke Gua Uhud lebih menarik (bagi yang kuat kaki mereka la) sebab perlu mendaki. Jemaah yang tua dan berpenyakit macam aku ni tunggu je la dalam bas tapi KN sempat naik bersama jemaah lain dan snap-snap gambar di gua tersebut. Gua ini hanya muat untuk tiga orang dewasa duduk dan yang pasti kalau aku berjaya naik pun ahahahah hanya sampai kat pintu gua je la sebab huhuhu nipis amat nak mencelah masuk dalam gua tu (paham-paham je la ek, kalau tak fpaham buat-buat paham, hanya yang mengalami maha mengetahui).

Lu Pikir La Sendirik kenapa Kal El Takkan Muat Masuk dalam Gua Uhud tu...

Tour ke Lapangan Magnet dan Gua Uhud ni dilakukan selepas solat Asar dan akan berlanjutan sehingga selepas Maghrib. Maka jemaah yang mengikut tour ni akan terlepas la satu solat fardhu di Masjid Nabawi tapi seperti kata Mutawif kami, pahala ganjaran bukan hanya dengan bersolat di dalam Masjid Nabawi sahaja tapi termaksuklah dengan melawat kesan-kesan peninggalan Rasulullah di sekitar kota Madinah. Wallahualam. InsyaAllah.

I'm reading: Penyucian Jiwa di Tanah Suci - Tour Tambahan di MadinahTweet this!

1 comments:

Kembara Musafir said...

eh, tak paham ler... kenaper ya tak leh masuk...? hahahaha...!! sajer jer gurau, jgn marah, kurang pahala posa.. hehe...

org madinah memang reputed to be nicer than the rest of the people in Tanah Arab, adab orang Ansar ler tuh... sebab tuh Rasulullah disambut dgn meriahnya masa hijrah dulu... best kan...? :)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin

Designed by Posicionamiento Web | Bloggerized by GosuBlogger | Blue Business Blogger